вівторок, 25 грудня 2012 р.


«Затверджено»
________________/___________
Підпис                          ПІП

Баранова  Світлана Олегівна,
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Керівник від бази практики:
Школова Олена Вячеславівна

Керівник від кафедри:
Макаренко Лариса Вікторівна



КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Урок проведено 27.11.2012 року, у 8-В класі, шк. № 58

Тема уроку: «Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна»».

Мета: ознайомити учнів з деякими біографічними відомостями Лесі Українки; розвивати навички визначення мотивів поезій; удосконалювати навички визначення віршового розміру; розвивати емоційну сферу; прищеплювати любов до краси.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Міжпредметні звязки, мистецький контекст: історія України, образотворче мистецтво

Унаочнення та засоби навчання: 
Підручник.
Портрет Лесі Українки.
Репродукція картини С. Боттічеллі «Весна» і П. Балла «Стояла я і слухала весну».
Раздавальний матеріал – матеріал для груп,пар.

Обладнання (технічні засоби навчання):
Картки з іменами учнів, відео, презентація






СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ

Етап уроку, складові
Методи й прийоми навчання
Діяльність учня.
Форми організації
Діяльність учня.


І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ  (2 хвилина)

·Привітання, настрій на роботу
Слово вчителя
Вітання з учителем


ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.  ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (3 хвилин)

· Підготовка до сприйняття
Слово вчителя

Слухання вчителя
·Оголошення теми
Слово учня
·Запис у зошит
Запис
Запис теми
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ(5 хвилин)

· Перевірка домашнього завдання
Вірші напамять
Сприйняття

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ(15 хвилин)
Сприйняття й усвідомлення життя пиьменниці
Слово вчителя
Усі учні дивляться
Гра «так» чи «ні» (за відео)

Інструктаж
Перевірка
Виконання
Доміно
Складання ланцюжка
Самостійно
V. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ (20 хвилин)
І НАВИЧОК УЧНІВ (17 хвилин)
Робота з віршем
Читання вірша учителем
Слухання
Мовчазне читання вірша
Бесіда
Бесіда
Усне малювання
Інструктаж
Виконання роботи
Перевірка
Виконання

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ( 3 хвилини)
Мікрофон
Повідомлення домашнього завдання
Оцінювання
Запис
Комунікативна вправа
Вираження власних почуттів,вражень;
Запис





ПЕРЕЛІК ДОДАТКІВ

ДОДАТОК А

Сторінки підручника
ДОДАТОК Б
Оформлення дошки
ДОДАТОК В
Оформлення сторінки учнівського зошита


 ХІД УРОКУ

I.                  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання
-         Доброго дня!Рада вас всіх бачити сьогодні на уроці! Всі підготувалися до уроку? – Добре, сідайте.

II.              МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

                  Слово вчителя
-           Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з біографічними відомостями Лесі Українки, удосконалимо наші знання щодо визначення мотивів поезії, віршового розміру. Обов’язково познайомимося з одним із віршів Лесі Українки «Давня весна». А ті, хто ще не розказав мені вірші напамять, мають гарну можливість зробити це сьогодні на уроці.

                    Оголошення теми учнем
-           Хто стане вчителем і оголосить тему нашого уроку?( Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна»)

«Криголам» - очікування
-           Давайте скажемо (спробуємо сказати), що ми чекаємо від нашого уроку, що дізнаємося. Наприклад: «Я – Світлана Олгівна. Сподіваюсь я сьогодні дізнась багато цікавого з життя Л.Українки.»

Запис  у зошит
-           Запишемо у зошитах число, тему уроку

Двадцять сьоме листопада
Класна робота
Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Вірш «Давня весна»
 








III.             ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вірші напамять
-           Хто бажає прочитати нам вірші напамять?

IV.           СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Сприйняття й усвідомлення життя поетеси Лесі Українки
    Відео-фрагмент
-           Зараз  ви побачите відео-фрагмент про життя письменниці, слухайте уважно,потім я вам запропоную невеличке завдання,подивимось наскільки ви уважні діти.
-           Ще можу дати,в відео цього не було,але це теж ви повинні знати,в підручнику записано.
Леся навчилася читати в чотири роки, а в п’ять грала на фортепіано. У сімї Леся була другою дитиною із шести. Старшим був брат Михайло, з яким вона була по-особливому дружною. Якось узимку разом іх Михайлом вона пішла до річки Стир на свято Водохреща. Леся настільки
Захопилася побаченим, що навіть не помітила, як замочила ноги в крижаній воді. Після того вона почала тяжко хворіти. Спочатку батьки думала що це звичайна застуда проте згодом київський хірург поставив страшний діагноз – туберкульоз кісток.

Гра «так» чи «ні» (за відео її життя)

1)      Леся Українка – це псевдонім Л.П.Косач (так)
2)      25 лютого 1871 року – народилася письменниця (так)
3)      Л. Українка вчилася у школі (ні)
4)      Перша її збірка у Львові «На крилах пісень» (так)
5)      Перу Л.Українки належать переклади Байрона (так)
6)      Здоровя письменниці покращилося і вона поїхала в Грузію (ні)
7)      Леся Українка писала вірші (ні)
8)      Поховано письменницю в Грузії (ні)
Скласти «Доміно» — «Життєдіяльність Лесі Українки» (разом із вчителем)
-           Давайте з вами спробуємо скласти ланцюжок життєдіяльності Л.Українки.
(Леся Українка →  письменниця → фольклорист →  музикант (фортепіано) → мовознавець (вивчила понад десять мов) → здібності у малюванні → авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів») → перекладач).
V.              ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
Робота з віршем «Давня весна»

Слухання вірша (Учитель читає вірш)
-           Що для вас весна?Подобається вам ця пора року?

Слово вчителя
-           Весна – найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою – власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі зелена травичка, як прилітають птахи…
Весна для Л.Українки – це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

 Мовчазне читання учнями
Завдання :
1)    які слова вживає поетеса для характеристики весни? (весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки).
2)    Про що свідчить вислів «весна летіла...», мов стокрила...»? (Весна настала дуже швидко).
3)    Як ви думаєте, чому вірш названо «Давня весна», а не просто «Весна?» (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

Усне малювання (Уявлення вірша через малюнок)
-           Чи збігаються барви й динаміка приходу весни, що виникли у твоїй уяві під час читання вірша «Давня весна», із зображеним на картині?

VI.           ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ УРОКУ
      Рефлексія діяльності

-           А тепер давайте спробуємо визначити тему, ідею і жанр цього вірша?( Тема - відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси; Ідея - возвеличення краси весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою хворобу, самотність; оптимізм, воля, цілеспрямованість допомагають поетесі долати власну хворобу, життєві труднощі; Жанр: пейзажна лірика)до якого саме виду ліричного твору належить цей вірш?
-           Залишилось декілька хвилин до закінчення уроку, тому давайте зробимо висновок.
«Мікрофон»
-            Отже, чи справдились ваші очікування на уроці? Продовжіть речення…давайте ланцюжком…

1)    Мені запамяталось…
2)    Я дізнався/дізналася, що…
3)    Мені сподобалось…
4)    Мені не сподобалось..

-           Сьогодні на уроці ми з вами познайомились з життям видатної української письменниці Лесею Українкою. Вона прожила життя, сповнене невимовних страждань і гіркоти. Але її творчість звучить оптимістично, в ній на повний голос пролунали життєрадісні мотиви сповнені віри в невичерпні сили.
Повідомлення домашнього завдання

-           Відкрийте свої щоденники і запишіть домашнє завдання
-           Вам потрібно виписати з вірша «Давня весна» епітети й  метафори і виконати завдання 1,2,3 на стр. 137-138.
-           Давайте згадаємо що ж таке метафора і епітет?( Метафора-  розкриває сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю.Епітет -  це художнє означення, яке дає образне змалювання якоїсь ознаки предмета чи явища, або передає емоційне ставлення до них).

Оцінювання

ДОДАТОК А
(фотографія підручника)

                                                                                        

     ДОДАТОК Б


Двадцять сьоме листопада
Класна робота
Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна»
 







ДОДАТОК В


Двадцять сьоме листопада
Класна робота
Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна»

Ланцюжок
Леся Українка – письменниця – фольклорист – музикант – мовознавець – здібності у малюванні.

Тема –
Ідея –
Жанр –


 

четвер, 29 листопада 2012 р.

24.11.12

Урок української літератури!!!
Мені дуже сподобався цей урок...діти дуже радіють  коли мене бачать, справді перед уроком завжди цікавляться коли ж в них  я вестиму англійську мову, чи не буде знову якої-небудь самостійної або тесту..)), такой вид діяльності у них відбувається зазвичай несподівано, або якщо я не планую самостійну, вчитель мені в цьому допоможе...так і на цьому уроці. Тема нашого уроку була пов'язана з аналізом вірша Т. Шевченка "Мінають дні,мінають ночі"
К підведенню підсумків, я запланувала тест і хотіла з дітьми разом попрацювати над ним, тест цей був досить складний для них, хоч і з вже готовими відповідями, залишалося лише обрати правільну. Моїм планам трохи завадили і врешті решт діти писали тест самостійно.. думала, що  у всіх двійки будуть, але коли перевіряла роботи, всього лише два учні написали погано...я була рада, що не все так погано))).
По суботах якось легше працювати..не знаю чому, може тому що уроки по 40 хвилин і не помічаєш як швидко летить час, або просто дітей не так багато на уроці...не знаю в чому тут справа, але факт залишається фактом!).
Нарешті я проводила урок з презентацією, так набагато цікавіше як дітям, так і мені!))

четвер, 22 листопада 2012 р.

20.11.12.

Ще один урок української літератури був проведений...))) 
Цей урок був пов'язаний ще і з теорією літератури, як я і говорила система віршування діждалася мене)))Урок почався з того, що діти розповідали мені вірші на пам'ять, було дуже цікаво їх послухати, оцінити, але відчути себе в ролі вчителя що оцінює дітей, до кінця не вийшло((
Коли учень розповів вірш, я його оцінила на 9 балів, але вчитель вирішила що 8 вистаче з учня, і далі я вже вагалася між однією оцінкою та іншою.
В принципі урок був непоганим,но все ж таки мені було складно в поясненні нового матеріалу...і знов таки я приготувала презентацію яка дуже допомогла б мені і дітям, але проектор не працював((
На жаль, я не все встигла зробити з ними, що запланувала оскільки велику частину часу я витратила на теорію і запис її у зошити.Отже, на наступному уроці у мене буде можливість з'ясувати наскільки добре вони засвоїли всю інформацію на минулому уроці, в ході перевірки домашнього завдання, сподіваюся у них все вийде...))

21.11.12.

Урок розвитку зв'язного мовлення...Переказ
 Мені ще жодного разу не доводилося проводити урок зв''язного мовлення на практиці, тому саме в цей день у мене з'явилася хороша можливість спробувати себе на такому уроці.Отже, я проводила урок на тему "Переказ тексту з поєднанням різніх тіпів мовлення (письмово). Звичайно коли я готувала конспект уроку я не знала як правильно він повинен виглядати і в мене він мав вигляд звичайного конспекту, із звичайними етапами уроку...але пізніше, у нас була невелика консультація з Ларисою Вікторівною і саме вона "натякнула" нам про існування підручника "Методика викладання української мови"))))Тепер я знаю як виглядають такі конспекти...спасибі велике  Ларисі Вікторівні!)) Для мене, "Переказ тексту" це прочитати текст з вчителем і потім писати його за планом без підручників...але у мене він трошки інакше виглядав.Коли діти почали писати ,я хотіла сказати їм закрити всі підручники, але вчитель сказала не потрібно це робити, хай хоч щось напишуть...ну якщо так сказала вчитель, що поробиш, не суперечити ж їй)))Коли діти почали роботу над текстом, вони не дуже серйозно були налагоджені, інколи шуміли, але це було не довго звичайно, але що мені подобається в моєму класі, та і напевно багато дітей так роблять... тільки ближче до кінця уроку починають прискорюватися і розуміють що скоро дзвінок, треба закінчувати роботу і з'являється повна тиша))Мені дуже сподобався такий урок і в принципі він не викликав у мене особливих складнощів.